Direktlänk till inlägg 1 december 2007

Thailand dag 14 "Marknad, Ocean World och hemfärd"

Av Emilia - 1 december 2007 20:17

Det finns en stor marknadsplats i Bangkok som rymmer ca 1500 stånd. denna besökte vi idag på förmiddagen. Eftersom vi åker hem ikväll och man måste checka ut från hotellet kl 12 packade vi först väskorna och fick ställa dem i hotellets foajé medan vi var på dagsutflykt. Sagt och gjort, vi åkte med sky train till marknadsplatsen och insåg att vi med stor sannolikhet skulle tappa bort varandra. För att förekomma detta bestämde vi en samlingsplats och ett klockslag och sedan var det bara att shoppa loss så mycket man ville. Henke och jag gick och gick. Ärligt talat var det mest krims krams men några fynd gjorde vi. Jag hittade världens sötaste tekanna (rosa med vita prickar) för 18:- och Henke köpte Pumaskor. Det var väldigt varmt och solen stekte. Sen vi åkte från Koh Samui har jag inte använd solskyddskräm och detta ångrade jag nu. Som tur var kunde man gå in till marknadsstånd under tak - långa smala korridorer åt olika håll med massa folk och dålig luft. Det gav visserligen lite skydd från solen men var desto varmare. I ett sådant hus fanns djur till salu. Katter och hundvalpar i små burar med folk som klappade och lekte med dem. De låg helt utslagna i värmen. Valparna så inte leveransklara ut och ingen verkade ha något som helst smittskyddstänkande alls.

Någon tik sågs inte till. På ett burtak satt några små ekorr/hamster/gerbilliknande djur med snören runt halsarna så att de inte skulle kunna rymma. Barn stod och höll i några av dem. Jag såg även kaninungar. Så här i efterhand hade jag velat klampa fram och fråga hur de kunde sälja djur under dessa omständigheter, skrika åt de intresserade människorna att det var djurplågeri och att de inte skulle köpa djur här! Men just då började alla möjliga sjukdomar poppa upp i huvudet på mig och jag ville bara därifrån så fort som möjligt så att jag inte skulle ta med något hemskt hem till hundarna. Vi samlades vid en stor klocka och jämförde inköp. Alla var jättetrötta och ville ifrån trängseln och värmen så vi tog sky train tillbaka några stationer och klev av vid ett stort köpcentrum där de hade Asiens största akvarium i källaren (Ocean World). Henke, jag, Louise och Gustaf begav oss dit för att titta på hajar och andra spännande havsdjur.

När vi var klara åkte vi till hotellet, bytte om och tvättade oss på en toalett där och åkte till flygplatsen. Planet skulle gå kl 01 på natten och vi åkte i god tid. Vi kom fram till flygplatsen, lastade upp väskorna på vagnar och stegade iväg till bagageinlämning och incheckning. Planet var försenat 7 timmar! Jag trodde bara sånt här hände andra och i filmer, inte mig! Jag vill ju hem NU! Jag vill träffa killarna! Och hur skulle det gå med karensen för att få vistas i skolan om jag kommer hem 7 timmar senare? Jag ska ju ha praktiskt prov på tisdag! Tårarna var nära och magen kurrade av hunger. Thai air var iaf inte sena med att köra oss till ett närbeläget hotell och bjuda på middag och frukost (och världens lyxigaste rum!). Men det var först när jag såg efterrättsbordet som jag nästan mjuknade upp lite och övervägde att förlåta flygbolaget (fast bara nästan). Efterrätterna var dock äckliga och stabbiga så det blev inget av med förlåtningen. Sängen var jätteskön och det fanns fönster in till toaletten (coolt och opraktiskt).

Vi steg upp 04.30, åkte till flygplatsen och steg ombord på planet. Jag sov rätt mycket under resan vilket var bra eftersom det var natt i Sverige då så tidsomställningen blev inte så stor när vi kom hem. Det skakade till i planet emellanåt och varje gång tänkte jag:

- Nu störtar vi, jag kommer att dö och får aldrig träffa killarna, mamma och pappa igen!

Men uppenbarligen gick det bra. Vi landade på Arlanda, tackade Henkes föräldrar jättemycket för att vi hade fått följa med på en spännande, underbar och intressant resa och sprang till bussen. Innan försökte Henkes mamma (såklart) övertala oss om att inte åka och hämta hundarna idag eftersom vi inte var i körsäkert skick och trötthet kan ju faktiskt slå till när man minst anar det. Jag slog dövörat till och sa bestämt att vi visst skulle hämta hundarna (ingen hade kunnat stoppa mig) och att jag hade sovit mycket och faktiskt klarade av att köra bil i 50 min. Sagt och gjort, buss till Uppsala, snabb uppackning av väskorna och ompackning till Enköping, dusch och hem till killarna. Kärt återseende men Elliot hade gjort illa ett bakben precis innan vi kom hem (i vild lek med Samper på gräsmattan) och var nu blockhalt så jag fick leka veterinär direkt. Hittade inget fel på honom, han visade inte tydligt var det gjorde ont och vi bestämde oss för att avvakta till dagen efter (då han var precis osm vanligt).

Sammanfattning av Thailand

* De kör som galningar och vet inte vad bälte är.

* Det är varmt och fuktigt men man vänjer sig snabbt.

* Thailändare är för det mesta trevliga och leende men kan inte prata engelska (och erkänner inte när de inte förstår vad man säger eller vet vad man frågar om).

* Stränderna är faktiskt så vita och vattnet så turkost som man kan inbilla sig.

* Bangkok är en rörig stor, smutsig stad - men ganska vacker på sina ställen.

* Jag blev inte så solbränd som jag hade hoppats.